'Plan' Software - Installatie Takenplanner SA | |||||||||
![]() |
|||||||||
|
|||||||||
Installatiemogelijkheden TP SA 11U kunt TakenPlanner SA op twee verschillende manieren gebruiken: 1. Lokaal als Stand Alone applicatie (standaard installatie). 2. In een netwerk als cliënt van een Firebird Server (valt niet onder de standaard SA-licentie; eventuele ondersteuning kan tegen betaling verstrekt worden). Daarnaast is er de mogelijkheid van een volledige cliënt-server oplossing, compleet met een apart programma voor uitgebreid toegangsbeheer en databestandonderhoud en aparte TP cliënt's als gebruikersprogramma's. Aandachtspunten: |
|||||||||
1 TakenPlanner SA als lokale stand-alone applicatieTakenPlanner SA is standaard een StandAlone (SA) programma en gebruikt normaal gesproken een lokale drive om de gegevens op te slaan. TP SA is bedoeld als Stand Alone applicatie, vrij van databasebeheer en netwerkbeheer. Daarbij maakt TakenPlanner gebruik van de Firebird embedded database-engine. Dit betekent dat de data veilig zijn, omdat toegang tot de data alleen mogelijk is door toegang tot de specifieke computer. De voordelen van StandAlone gebruik:
Installatieprocedure Er moeten enkele eenvoudige stappen gezet worden:
Automatische TP SA Back-up faciliteit Dit werkt vanaf versie 07.1. Als u alleen maar van het netwerk gebruik maakt omdat er dan dagelijks een automatische back-up gemaakt wordt van het databestand, dan bieden wij u hierbij een alternatief voor netwerkgebruik. Bij lokaal gebruikt kunt u bij het afsluiten automatisch een kopie laten maken van het wekbestand. Deze kopie wordt geplaatst op een door u aangewezen map, desgewenst een netwerkmap. Extra veilig: uw data worden veilig lokaal opgeslagen én u heeft een identieke kopie in de back-up map staan. U kunt al uw sessies bewaren van een door u opgegeven aantal dagen.Door twee instellingen aan TP.ini toe te voegen kunt u elke keer als u de TakenPlanner afsluit automatisch een back-up maken. Er wordt dan een kopie gemaakt van de zojuist afgesloten versie van het databestand in een door u gekozen map. U kunt bijvoorbeeld een Back-up maken in een map op het netwerk. TP.ini voor back-up. U maakt een TP.ini tekstbestand aan (bijvoorbeeld met behulp van Notepad of Kladblok) met enkele nieuwe instellingen of voegt deze instellingen toe aan een bestaand TP.ini tekstbestand. Dit tekstbestand plaats u in de map waar TakenPlanner SA bij de gebruiker is geïnstalleerd (normaal gesproken is dit C:\Program Files\Plan Software\TakenPlanner SA 11). [TpBackup]Onder het kopje [TpBackup] kunt u met behulp van Notepad of Kladblok twee instellingen in dit tekstbestandje wijzigen:
Aantekeningen:
Activering van verschillende databestanden. Indien u verschillende databestanden gebruikt, dan dient elk van deze databestanden geactiveerd te worden. U kunt dezelfde activeringscode's gebruiken voor verschillende databestanden. Iedere gebruiker heeft voor zijn of haar computer een uniek activeringsbestand, maar kan met de zelfde activeringscode verschillende databestanden gebruiken. |
|||||||||
2 Open TP-SA: Installeer TP op het netwerk in vier eenvoudige stappenTakenPlanner SA kan ook in een netwerkomgeving gebruikt worden door verschillende gebruikers. In dat geval moet u de Firebird-server installeren op de netwerkdrive. De data worden dan lokaal op deze netwerkdrive opgeslagen en zijn via de server beschikbaar voor de gebruikers. Installeer ook een versie van TakenPlanner SA op de server ten behoeve van het onderhoud van het databestand. Het volstaat als u de datadirectory alleen toegankelijk maakt voor de Firebird-server; de gebruikers hebben toegang via de Firebird-server. Een beperkt database/netwerkbeheer is dan wel nodig. Bij Open TP-SA is dit beheer tot een minimum beperkt. Het TakenPlanner SA databestand wordt dan vanaf een netwerk-drive gebruikt en TP SA functioneert als een open cliënt-server toepassing. 2.1 Download en installeer de Firebird serverDownload de door ons geteste Firebird 1.5.4 server vanaf sourceforge.net. Installeer de Firebird-server op de netwerk-drive Tijdens de installatie, zal het installatieprogramma u vragen of u de database server wilt gebruiken als service van Windows of als toepassing van Windows. Wij raden u aan om de database server te installeren als een Windows-service. Aantekening: Gelieve ervoor te zorgen dat uw firewall op de gastheermachine (host) aan Firebird toestaat om aan de data-aanvragen te voldoen. 2.2 Maak een datamap op de serverCreëer een folder op de netwerkdrive (bijvoorbeeld C:\TakenPlanner). Deze folder hoeft niet algemeen over het netwerk toegankelijk te zijn, volledige toegang voor de Firebird-server en leestoegang voor de gebruikers volstaat. De gebruikers hebben dan toegang via bijvoorbeeld "\\host\C\TakenPlanner". (Alternatief: U kunt de naam van de database ook vast leggen in TP.ini (zie stap 4) en de inlogprocedure uitschakelen. Er is dan geen leestoegang nodig voor de gebruiker en de gebruiker heeft alleen toegang tot het opgegeven specifieke databestand). 2.3 Definieer de username-password combinatie op de database serverDe standaard gebruiker-password combinatie voor TakenPlanner SA gebruikers is SYSDBA, masterkey. De alternatieve gebruikersnaam is DBADMIN. De gebruiker-password combinatie moet uiteraard eerst bij de server bekend zijn, voor deze toegang aan de gebruiker verschaft. Voor het aanmaken van gebruikernaam-wachtwoord combinaties kunt u gebruik maken van TBI.exe (klik hier voor download) of van een andere Firebird admin tool. TBI.exe kunt u het beste in de directory van TakenPlanner zelf plaatsen, omdat het daar het helpbestand (TakenPlannerCS) kan vinden. Voor gevorderde Firebird gebruikers raden wij ibexpert aan. N.B. TakenPlanner databestanden hebben de extensie TDB. Aantekening: TPSA kan gebruik maken van twee standaard gebruikers: SYSDBA en DBADMIN. Bij gebruik van een server zijn er twee mogelijkheden:
2.4 Gebruik TP.ini om de gebruiker-wachtwoord combinatie bekend te makenDe onderstaande mogelijkheden werken vanaf versie 07.1. Na de installatie van TakenPlanner SA bij elk van de gebruikers kunt u de log-in procedure voor elk van de gebruikers vastleggen / vereenvoudigen met behulp van het initialisatiebestand TP.ini. Ten behoeve van het onderhoud van het databasebestand op de server installeert u ook TakenPlanner op de server, zodat dit onderhoud centraal plaats vindt. Bij dit onderhoud gaat het met name om de jaarovergang en het maken van back-ups. Indien u meer TakenPlanner SA op meer dan vier computers wilt gebruiken, dan raden wij u aan om over te stappen op de volledige cliënt-server versie. TP-ini voor log-in. Hierna kunt u de gekozen gebruiker-wachtwoord combinatie aan TakenPlanner SA bekend maken via het bestand TP.ini, waar u ook de naam van de database kunt vastleggen. U maakt een TP.ini tekstbestand aan met deze nieuwe instellingen of voegt deze instellingen toe aan een bestaand TP.ini tekstbestand. Dit tekstbestand plaats u in de map waar TakenPlanner SA bij de gebruiker is geïnstalleerd (normaal gesproken is dit C:\Program Files\Plan Software\TakenPlanner SA 11). U kunt in het TP.ini bestand onder andere allerlei parameters ten behoeve van de login procedure vastleggen. Een voorbeeld van een TP.ini bestand:
De Gebruikersnummer 1-4 gebruikt u indien u verschillende gebruikers gebruik laat maken van hetzelfde databestand. Deze zijn nodig om de verschillende gebruikers te onderscheiden.
Heractivering van het databestand. Bij het in gebruik nemen van een andere Gebruikersnaam of van een ander Gebruikersnummer dient TakenPlanner opnieuw geactiveerd te worden. Indien u verschillende databestanden gebruikt, dan dient elk van deze databestanden geactiveerd te worden. U kunt dezelfde activeringscode's gebruiken voor verschillende databestanden. Iedere gebruiker heeft voor zijn of haar computer een uniek activeringsbestand, maar kan met de zelfde activeringscode verschillende databestanden gebruiken. Na deze installatie werkt TakenPlanner SA als cliënt van de FireBird-server. Het is dan in strikte zin geen SA versie meer maar een eenvoudige cliënt van een server. Het databestand is op een server in principe ook toegankelijk voor andere gebruikers. In die zin is dit gebruik ook iets minder veilig dan de strikte Stand Alone oplossing. Het gebruik van TP.ini
|
|||||||||
Volledige cliënt-server oplossingIndien u geïnteresseerd bent in een volledige cliënt-server oplossing, met o.a. de mogelijkheid om:
De mogelijkheden voor toegangsbeheer zijn zeer uitgebreid, maar desalniettemin eenvoudig te hanteren met een separaat beheerprogramma. Het bijbehorende cliënt-programma biedt voor iedere gebruiker een eigen gebruiker-wachtwoord combinatie, heeft geen databeheer-mogelijkheden en hoeft dientengevolge ook niet geactiveerd te worden. Het ondergoud van deze cliënt's is daardoor tot een minimum beperkt. Neem in het geval dat u interesse heeft in deze client-server versie van TakenPlanner contact op via e-mail: ln.sibnalp@nalporub. |
|||||||||
Vragen? Thomassenstraat 19, 3572 KG Utrecht. Telefoon: 030-2733019 / Fax: 084-8358544 Onderzoeksadviesburo 'Plan' is ingeschreven
bij de Kamer van Koophandel van Utrecht onder nummer 30085800 |
|||||||||